اخبار و اطلاعیه ها

رویداد سه‌روزۀ آموزشی «عکاسی مستند اجتماعی» در جیرفت برگزار شد.

بدون دیدگاه

از تبیین اهداف جشنواره ملی عکس نیکوکاری تا آموزش نکات تخصصی عکاسی

رویداد سه‌روزۀ آموزشی «عکاسی مستند اجتماعی» با همت دبیرخانۀ جشنواره ملی  عکاس نیکوکاری در شهرستان جیرفت واقع در استان کرمان برگزار شد. برگزاری  کارگاه‌های آموزشی به شکل نظری و عملی و گفت‌وگو با فعالان امور خیریه از  برنامه‌های این رویداد بود.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، اعضای دبیرخانه جشنواره ملی عکس نیکوکاری در سفری سه‌روزه به شهر جیرفت کرمان از تاریخ پنج‌شنبه، بیست‌وچهارم تا شنبه، بیست‌وششم خردادماه، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزش عکاسی با محوریت عکاسی مستند اجتماعی، به تبیین و تشریح اهداف این رویداد ملی پرداختند. در ادامه گزارشی اجمالی از این فعالیت‌های سه‌روزه که در اختیار خیر ایران قرار گرفته است، ارائه می‌شود.

اعضای دبیرخانه جشنواره ملی عکس نیکوکاری در نخستین روز از حضور خود در شهرستان جیرفت به بازدید از بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی (ص) پرداختند و با مدیران این مؤسسه خیریه که مجوز خود را از بهزیستی دریافت کرده است و در زمینۀ مدرسه‌سازی در مناطق محروم فعالیت می‌کند، به گفت‌وگو نشستند.

در ادامه برنامه‌های روز نخست، دکتر مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار و از اعضای دبیرخانۀ جشنواره با مجید مجاز، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری ندای دیانت سبزداران؛ از مؤسسات فرهنگی جیرفت به گفت‌وگو و تبادل نظر در زمینۀ فعالیت‌های جشنواره پرداخت. در دومین روز از حضور اعضای دبیرخانه جشنواره ملی عکس نیکوکاری در شهرستان جیرفت، کارگاه آموزشی عکاسی مستند اجتماعی به شکل عملی و محیطی در منطقۀ ساردوئیه (واقع در ۸۵ کیلومتری جیرفت) برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه عملی، حسن غفاری؛ دبیر جشنواره به ارائه توضیحاتی دربارۀ مجموعه‌عکس و اهمیت نوشتن استیت‌منت برای آن پرداخت و گفت: از همین حالا سعی کنید برای پروژه‌های عکاسی خود یک مطلب کوتاه بنویسید تا دستتان به نوشتن عادت کند. همچنین باید تلاش کنید، به طور همیشگی، بخشی از فکر، احساس، علاقه‌مندی و دلمشغولی‌تان را روانۀ عکس‌هایتان کنید تا بتوانید عکس‌های تأثیرگذارتری بگیرید.

دبیر جشنواره در ادامه به موضوعات مهم پیرامون این کارگاه عملی و جشنواره ملی عکس نیکوکاری اشاره کرد؛ قدرت و جسارت نشان‌دادن مسائل اجتماعی در عکس، چگونگی انعکاس نگاه به جهان هستی در عکس، نگاه جشنواره به کمک‌رسانی و نیکوکاری، بخش‌های مختلف جشنواره، آیین‌نامه و جوایز و فرصت ارسال آثار به دبیرخانۀ جشنواره، معرفی سایت جشنواره، مسئله رودررو شدن با فرهنگ هر روستا و عکاسی از آن محیط و ضرورت حفظ محیط زیست، از موارد مطروح در سخنان غفاری بود.

غفاری با توصیه‌هایی فنی به عکاسانی که در این کارگاه عملی حضور داشتند، گفت: وقتی می‌خواهید به صورت جدی عکاسی کنید نباید چیز اضافه‌ای در دست داشته باشید و وقتی می‌خواهید از جایی عکاسی کنید، باید لباس متناسب با فرهنگ آن بر تن کنید. همچنین باید چشم خود را عادت دهید که فقط قاب عکس را ببیند و بتواند یک جزء را از کل انتخاب کند.

در سومین روز از این رویداد، نشست گپ‌وگفت عکاسی مستند در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت، سالن سینما برگزار شد. در این گپ‌وگفت فرهاد سلیمانی، پیشکسوت و مدرس عکاسی و حسن غفاری، دبیر جشنواره به ایراد سخن و بازنگری عکس‌های اخذشده در کارگاه عکاسی مستند اجتماعی پرداختند.

غفاری در ابتدای این نشست ضمن تشکر از مردم جیرفت و همه دست‌اندرکاران این رویداد همچون آقای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جیرفت و مؤسسه خیریۀ یاس فاطمه‌النبی (ص) اظهار کرد: جشنواره ملی عکس نیکوکاری در نخستین دوره خود که با همت مرکز خیر ماندگار، به عنوان یک بخش غیر دولتی و مردم‌نهاد راه‌اندازی شده است، ترویج نیکوکاری از قاب عکاسان را دنبال می‌کند. موضوع ما در این جشنواره نشان‌دادن آسیب‌ها و نیازمندی‌ها نیست، بلکه موضوع ما، نشان‌دادن اثرات مثبت حمایت و دست‌گیری از چنین موقعیت‌هاست.

دبیر جشنواره در ادامه سخنان خود به توضیح مراحلی که یک عکاس باید طی کند، پرداخت و گفت: خودشناسی، ابزارشناسی، شناخت موضوع، انتخاب گرایش عکاسی و یادگیری مفاهیم عکاسی، پنج مرحلۀ اصلی است که باید طی شود. غفاری سپس به معرفی استاد فرهاد سلیمانی پرداخت و گفت: ایشان از اولین اساتید دانشگاه هنر و مدیر گروه و داور بسیاری از جشنواره‌ها، کارشناس ارشد عکاسی از دانشگاه هنر، مؤلف کتاب در زمینۀ عکاسی، متخصص ارزیابی عکس و عضو انجمن عکاسی انقلاب و دفاع مقدس هستند.

در ادامه، فرهاد سلیمانی، پیشکسوت و مدرس عکاسی اظهار کرد: مستندنگاری اجتماعی را نمی‌توان صرفاً به دوره متأخر که بشر دوربین به دست گرفته است، نسبت داد. چراکه بسیاری از اشیاء کاربردی در دوران باستان و نقاشی‌ها و حکاکی‌هایی که از آن دوران به دست ما رسیده، حاوی نمادها و نشانه‌هایی از کیفیت زندگی روزمره مردم باستان است. لذا امروز عکاسی مستند اجتماعی در راستای همان مستندنگاری کهن بشر می‌باشد که شکل جدید به خود گرفته است.

این مدرس عکاسی در ادامه به نشان‌دادن عکس‌هایی خاص و قدیمی پرداخت و توضیحاتی دربارۀ آن‌ها ارائه کرد. توضیح راجع به مجموعه‌عکس، اهمیت استیتمنت(statement)، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ابزارهای مجازی در عکاسی، تأثیرات عمیق عکاسی مستند در جامعه، حفظ حریم شخصی و اعتماد مردم در عکاسی، تمرین‌های مبتدی عکاسی، نحوه نوشتن کپشن و طرح نکات تخصصی درباره عکاسی مستند اجتماعی پرداخت.

در ادامه این نشست صمیمی، اساتید به بازنگری عکس‌های شرکت‌کنندگان در کارگاه عکاسی عملی محیطی (که در روز دوم در ساردوئیه انجام شد) پرداختند و چند نمونه مجموعه‌عکس برای آموزش نحوه ساختن مجموعه‌عکس به حاضران نمایش دادند. پایان‌بخش این نشست، پذیرایی و عکس یادگاری حاضران بود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات و ثبت نام در نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری تا ۱۵ مردادماه سال جاری فرصت دارند.

, , , ,

خبرهای بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست