به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، کارگاه آموزش عکاسی با عنوان «عینیتگرایی و ذهنیتگرایی در انتقال پیام عکاس» به همت دبیرخانۀ نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی استان البرز، پنجشنبه ۲۱ تیرماه در کرج برگزار شد. این کارگاه با تدریس داریوش محمدخانی، مدرس برجسته عکاسی و با هدایت حسن غفاری، دبیر جشنواره با استقبال هنرمندان روبهرو شد.
در ابتدای این جلسه، حسن غفاری با اشاره به فلسفۀ برگزاری جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری اشاره کرد و گفت: جشنوارۀ عکس نیکوکاری با نگاهی ملی سعی دارد از منظری اخلاقی و انسانی به موضوع نیکوکاری نگاه کند و در این راه از همه سلیقهها استقبال میکند. وی همچنین از عکاسان خواست در مسیر هنری خود، از تمرین به اشکال مختلف غافل نمانند و برای عکسهای خود بنویسند و آن را در بسترهای متعددی مانند جشنوارهها و شبکههای اجتماعی تبلیغ کنند. در ادامه، داریوش محمدخانی، مدرس کارگاه با اشاره به هدف ایجاد این جلسه اظهار کرد: عینیتگرایی و ذهنیتگرایی در عکاسی مستند بسیار حائز اهمیت است، به نحوی که عکاس باید بداند که به سمت چه موضوعی میرود و قصد خود را مشخص کند و در این راه از تمام حواس خود کمک بگیرد.
محمدخانی به معرفی تعدادی از عکاسان مختلف در حوزه مستند پرداخت و گفت: از جمله آنها عکاسان جستجوگر هستند که در زمان و مکان وقایع، تغییری ایجاد نمیکنند و فقط به دنبال لحظه مناسب به همه جا سرک میکشند. برای نمونه عکاسان در جنگ و بلایای طبیعی، اصولا نمیتوانند در طبیعت وقایع دخالت کنند تا جریان امور در واقعیترین حالت خود بروز پیدا کند و در وهلۀ بعد ثبت شود. به علاوه نوعی دیگر از عکاسان مستند هستند که شکلدهنده وقایع اند، به عبارتی آنها میدانند در کدام زمان و مکان حضور پیدا کرده و سوژه خود را عکاسی کنند.
وی به تجارب خود در زمینههای مختلف هنری به خصوص عکاسی مستند و خبری اشاره کرد و از هنرآموزان خواست در مسیر آموختن عکاسی، از هنرهای دیگر به خصوص نقاشی غافل نشوند و با تمرین ذهنی و تصویرسازی به ایجاد یک عکس خوب کمک کنند. محمدخانی به انواع جشنوارههای جهانی عکاسی از جمله Worldpress photo و ضرورت اطلاع و آگاهی عکاسان برای حضور در این کارزارها اشاره کرد و در ادامه کارگاه به بررسی آثار برجستۀ برخی عکاسان برتر در حوزههای مستند خبری، پژوهشی و هنری پرداخت.
مدرس کارگاه در پایان به اهمیت پرورش حواس پنجگانه و نقش انگیزه و هدف در عکاسی مستند اشاره کرد و از علاقهمندان به این هنر خواست تا در راه ثبت سوژههای خود، صبر و تلاش و امید خود را از دست ندهند و مترصد ایجاد یک لحظۀ ایدهآل برای ثبت آثار خود باشند.در ادامه این جلسه، حسن غفاری، دبیر جشنواره ملی عکس نیکوکاری به معرفی بخشها و قالبهای جشنواره و شرایط شرکت و ارسال آثار به آن پرداخت. وی همچنین از حاضرین درخواست کرد به اطراف خود توجه کرده و ردپای نیکوکاری و خیرخواهی را در جامعهی ایرانی پیدا کرده و آن را ثبت کنند.
در انتهای این جلسه، از بهاره زرگر؛ مدیر انجمن هنرهای تجسمی استان البرز، به پاس سالها تلاش در جهت ایجاد فضای هنری و خلاقانه در استان البرز، تقدیر و هدیهای معنوی از طرف مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار به وی اهدا شد. گفتنی است جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری سعی دارد تا با ایجاد شرایط مناسب برای هنرمندان و با همراهی آنها، خیرخواهی را با کمک هنر عکاسی گسترش داده و از دریچۀ هنر، انساندوستی، امید، مهربانی و دستگیری را رواج دهد.
دبیرخانۀ جشنواره در این مسیر با سفر به شهرستانها و برگزاری کارگاههای رایگان در اقصی نقاط ایران، به پرورش استعدادها پرداخته و نیروهای تازهنفس، جوان و پر از شوق را همراه خود خواهد کرد. کارگاه «عینیتگرایی و ذهنیتگرایی در انتقال پیام عکاس» نیز از جمله این جلسات بود. پیشتر نیز کارگاههایی در شهرهای جیرفت و کرمان برگزار شد.
علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در این جشنواره به قسمت جشنواره ملی عکس نیکوکاری کنند.