اخبار و اطلاعیه ها

پایان داوری آثار اولین دوره «جشنواره ملی عکس نیکوکاری» و اعلام اسامی راه‌یافته‌گان

بدون دیدگاه

با برگزاری جلسات داوری اولین دوره‌ی «جشنواره‌ی ملی عکس نیکوکاری» در بخش‌های مختلف هنری معاصر، مستند، ویژه و کودک و نوجوان در مکان دبیرخانه، روند انتخاب عکس‌های برگزیده به اتمام رسید. با به پایان رسیدن جلسات داوری، عکاسان داور از میان آثار ارسالی، برگزیدگان و راه‌یافتگان به نمایشگاه را انتخاب کرده و دبیرخانه‌ی جشنواره برای اعلام عکس‌های برتر در حال پیگیری و اقدامات لازم است.این جشنواره با همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار به مدیریت آقای مهدی توسلی و دبیری آقای حسن غفاری، آغاز به کار کرده است.

اولین دوره‌ی «جشنواره‌ی ملی عکس نیکوکاری»  از ابتدای راه خود سعی داشته است تا مفهوم نیکوکاری را در ابعاد مختلف و با زبانی عکاسانه در جامعه‌‌ی ایرانی معنا کند و بروز و ظهور این مضمون والا را بهتر و زیباتر به نمایش بگذارد. مرکز فرهنگِ نیکوکاری خیر ماندگار از طریق «جشنواره‌ی ملی عکس نیکوکاری» و در جهت گسترش توجه به فرهنگ نیکی و ایجاد همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، انجمن‌ها و نهادها برای خیرخواهی عمومی، سعی در آگاهی رسانی و ایجاد محیطی هنری داشته است.

با توجه به استقبال هنرمندان، از شروع فرآیند ارسال آثار و افتتاحیه مجموعا ۳۸۶۴ اثر در بخش‌های مختلف دریافت شد که از میان آنها، آثار مستند در قالب تک عکس، ۱۹۳۶ عدد و در قالب مجموعه عکس،  ۱۴۶ مجموعه بوده است. همچنین در بخش هنری معاصر، ۶۹ مجموعه عکس ارسال گردیده است. در بخش هنری معاصر جشنواره، مفهوم نیکوکاری در رویکردی جدید همراه با دخل و تصرف سوژه‌ی عکاسی در جنبه‌های بدیع‌تر مانند تولید تصویر مفهومی (کانسپچوال)، یا رویکردهای تولیدی از قبیل عکاسی دست‌کاری‌شده، عکاسی کارگردانی شده، کولاژ، فتومونتاژ، هوش مصنوعی و… نشان داده شده است؛ اما بخش مستند برخلاف بخش هنری معاصر با نگاهی عینیت‌گرایانه و واقع‌گرا، سعی داشته است مضمون نیکوکاری را در میان مردم بازنمایی کند. عکاسان در این دو بخش، آثار ارزشمند و قابل تأمل خود را ارسال کرده و داوران از جمله آقای مهدی مقیم‌نژاد، خانم شادی قدیریان و آقای  مهدی وثوق‌نیا در بخش هنری معاصر و آقایان سیف‌الله صمدیان، سید عباس میرهاشمی و خانم فاطمه بهبودی در بخش مستند به انتخاب عکس‌های برگزیده پرداختند.

در جریان جلسات داوری و در بخش مستندِ تک‌عکس، سه اثر اول تا سوم برگزیده شدند. هم‌چنین در قالب مجموعه عکسِ مستند، یک مجموعه انتخاب شد. از میان آثار مستند، مجموعا ۳۰ اثر به نمایشگاه راه یافتند. در بخش هنری معاصر نیز یک مجموعه عکس برگزیده شد.

«جشنواره ملی عکس نیکوکاری» با اختصاص دادن یک بخش برای افراد دارای طیف‌های مختلف معلولیت، سعی داشت تا هنرمندان این قشر را به ارسال آثار و شرکت در رویدادی هنری با سطحی ملی و حرفه‌ای ترغیب نماید. بدین ترتیب زمینه‌ای ایجاد شد تا این افراد مهارت و توانایی خود را در عرصه‌ی عمومی به نمایش بگذارند و در این مسیر دیگران می‌توانند جهان را از دید این طیف مستعد  ببینند. بنابراین این جشنواره با ایجاد بخش ویژه توانست ۲۷۲ اثر از افراد دارای طیف‌ها و زمینه‌های مختلف معلولیت دریافت بکند. البته با حضور دکتر مهدی صادقی به عنوان مشاور نیکوکاری در فرآیند جلسات داوریِ سه بخش مستند، هنری معاصر و ویژه؛ مفهوم نیکی و خیرخواهی و نحوه‌ی استناد آثار به این مضمون طی روندی علمی و مشورتی به سنجش درآمد. طی جلسه داوری بخش ویژه، سه اثر به عنوان آثار برگزیده، انتخاب و ۱۵ اثر به نمایشگاه راه یافتند.

در ادامه‌ی «جشنواره‌ی ملی عکس نیکوکاری» با ایجاد فرصتی جهت همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توانستیم آثار ارزشمند این قشر خلاق و سرشار از ایده را دریافت نماییم و از میان ۵۵ اثر ارسالی، آثار برگزیده انتخاب شدند. در جلسه‌‌ی داوری این بخش، خانم مامک یحیی‌پور و آقایان علیرضا کریمی صارمی و بهنام زهری سامیان از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مشورت نشستند و آثار هنری این قشر نوآموز از جامعه‌ی ما را بررسی کردند. در طی فرآیند انتخاب شدن آثار ارسالی بخش کودک و نوجوان، سه اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند تا به همراه سه اثر دیگر، مجموعا شش عکس به نمایشگاه راه بیابند.

با اتمام جلسات داوری اولین «جشنواره‌ی ملی عکس نیکوکاری»، دبیرخانه در روزهای آتی اسامی برگزیدگان و زمان برگزاری نمایشگاه و اختتامیه را اعلام خواهد کرد تا از هنرمندان برتر عکاسی حمایت و تقدیرهای لازم صورت بگیرد.

اسامی راه یافته‌‌گان به بخش‌های جشنواره

 

,

خبرهای بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست